Az Argentinai Magyar Evangéliumi Református Egyházban elhangzó igehirdetések szöveges és meghallgatható hangformátumban is!

2007. március 31., szombat

Ünnepi Igehirdetés 2007. április 1. Virágvasárnap

Buenos Aires, 2007. április 1.

Írta Tóth L. Kristóf lelkész

Lekció: Lukács 19,29-44

Textus: 1Péter 2,9-10

Ti azonban választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet vagytok, Isten tulajdonba vett népe, hogy hirdessétek nagy tetteit annak, aki a sötétségből az ő csodálatos világosságára hívott el titeket; 10akik egykor nem az ő népe voltatok, most pedig Isten népe vagytok, akik számára nem volt irgalom, most pedig irgalomra találtatok.

Cím: Vé-en, ká-pé, esz-en

Bevezetés

A Virágvasárnap keresztyén ünnep, melyet a húsvétot megelőző vasárnap ünneplünk Jézus Jeruzsálembe való bevonulásának emlékére. Jézus életében többször is volt Jeruzsálemben, földi működésének végén, halála előtt azonban tudatosan kapcsolódva a Zakariás 9,9 messiási királyi próféciájához (Örvendj nagyon, Sion leánya, ujjongj, Jeruzsálem leánya! Királyod érkezik hozzád, aki igaz és diadalmas, alázatos, és szamáron ül, szamárcsikó hátán.), tanítványai kíséretében ünnepélyesen vonult be a városba. Erről mind a négy evangélistánál olvashatunk hosszabb-rövidebb beszámolót (Mt 21,1-10; Mk 11,1-11; Lk 19,28-38; Jn 12,12-19). Az Olajfák hegyétől indul a menet, Jézus kölcsönzött szamárra ül. A páska ünnepére (héberül pészach, ebből ered a spanyol pascua szó) feljött zarándokok között Jézusnak sok követője volt, ezek elé mennek, majd mások is csatlakoznak hozzájuk. Dávid fiaként (tehát messiás-királyként) ujjongva köszöntik, mint aki az Úr nevében jön. Az ünneplő sokaság az útra teríti felsőruháját, mások a fákról vágott zöld ágakat. Innen kapta az ünnep a nevét, Palmarum, amely azonban magyarul nem pontos, hiszen nem virágot, hanem lombos ágat szórtak Jézus útjára.

Jézus nem földi királyként vonult tehát be a városba, hanem az Isten küldöttjeként, aki királyi teljhatalommal bír.

Félreértések elkerülése végett le kell szögeznem, hogy a választott nemzetség, a szent nép nem a magyar! Bár szent lenne, azaz Isten felé önmagát elkötelezett. Ez azonban – tudjuk – távolról sincs így. Nem mintha bármelyik nemzet a földön magára vehetné e szavakat – természetesen Isten népén kívül. Radnóti Miklós – számomra legkedvesebb – hazafias versében, a Nem tudhatom…-ban így ír: „Hisz bűnösök vagyunk mi, akár a többi nép, tudjuk miben vétkeztünk, mikor, hol és miképp”. Erre a felismerésre kellene eljutnunk, hogy – mint magyar népnek – békességünk legyen végre Istennel és egymással is. De mi inkább megnyugtatjuk magunkat Kölcsey (Egyébként igaz) sorával: „Megbűnhődte már e nép a múltat s jövendőt!”

  1. Vé-en, azaz választott nemzetség

Volt egy vicc a nyolcvanas években Magyarországon, amely így szólt: Mi a munkásosztály itala? A háromcsillagos francia konyak, amelyet választott képviselői útján fogyaszt. Arra utalt a vicc, hogy csak a párt és állami funkcionáriusok engedhették meg maguknak a konyakot, akiket persze nem erre, hanem a munkások érdekeinek képviseletére választottak.

Nos, nekünk, akik demokráciában élünk, legalább az illúziónk megvan, hogy általunk (vagy legalábbis a választópolgárok többsége által) választott személyek intézik az ország ügyeit, akikről a véleményünket minimum négyévenként ki is fejezhetjük. A keresztyének azonban – mint keresztyének – nem egy demokráciához tartoznak, hanem egy diktatúrához. Tudom, hogy ez meredek, de így van. Nincs lehetőségünk arra, hogy a jelöltek közül kiválasszuk a nekünk tetsző Istent, akit – ha szerintünk nem jól végzi a dolgát – ciklusonként ki lehet szavazni a hatalomból. Isten szuverén úr, korlátlan, ha úgy tetszik abszolút uralkodó.

A keresztyéneknek tehát tudniuk kell: nem ők választották ki maguknak az Urat, egymást sem ők válogatták össze, hanem Isten választotta ki és szerkesztette egybe őket, mint egy családot (Ézs 43:21; Jn 15:16).

Egyébként nem jól mondom, mégiscsak van választási lehetőség. Minden ember dönthet, hogy Istent szolgálja, vagy a Sátánt. Harmadik út nincs. A Bibliában ugyanis világosan benne van, hogy nincs Istenen kívül más, aki joggal nevezhetné magát Istennek. Akik tehát mégis Istennek tartják magukat, azok a Biblia Istenének ellenségei. Tehát a Sátán szövetségesei. Azok az emberek pedig, akik ezeket a hamis istenségeket követik, azok tudatosan vagy félrevezetettként, de a Gonosz uralmát szolgálják.

  1. Ká-pé, azaz királyi papság

Az Ószövetség államképében a földi hatalom csúcsán három személy állt: a király, a főpap és a próféta. A király feladata volt, hogy az állam ügyeit intézze, az emberek fizikai jólétéről és biztonságáról gondoskodjon. A főpapé az, hogy gondoskodjon a nép lelki szükségleteiről, az Isten útján terelgesse őket és hogy képviselje a népet Isten előtt, a prófétáé pedig az, hogy az Isten szavát, intéseit, figyelmeztetéseit, egy szóval akaratát tolmácsolja az emberek felé. Jézus Krisztus egy személyben volt a tökéletes király, főpap és próféta. Erről a Heidelbergi Káté 31. kérdés-felelete így hangzik: „Miért neveztetik Krisztusnak, azaz Felkentnek? Azért, mert őt az Atya rendelte, és Szentlélekkel felkente a mi legfőbb prófétánkká és tanítónkká, ki nekünk a mi váltságunk felől az Istennek titkos tanácsát és akaratát tökéletesen kijelentette, és a mi egyetlenegy főpapunkká, ki az ő testének egyszeri áldozatával minket megváltott és érettünk az Atya előtt könyörgésével szüntelenül közbenjár, és örökkévaló királyunkká, aki minket Igéjével és Szentlelkével kormányoz és a nekünk szerzett váltságban oltalmaz és megtart.”

Isten tehát olyan, mint egy abszolút uralkodó. Az Őt szolgálók pedig a királyi papság, akik papok módjára közeledhetnek Istenhez, Krisztus királyi fősége alatt szolgálnak, egykor pedig Krisztus királyi uralmában is részesednek (Ex 19:6; Ézs 61:6; Mt 19:28; Jel 1:6; 5:10).

  1. Esz-en, azaz szent nép

A szent kifejezés a bibliai értelmezés szerint azt jelenti, hogy az Isten számára elkülönített, csak az Ő szolgálatára rendelt. Egyébként ezt minden kultusz – a pogányok is – ebben az értelemben használták eredetileg. A zsidó állatáldozat és a pogány emberáldozat magyarázata az, hogy amit/akit az Istennek, illetve a pogány isteneknek szentelnek, azt ki kell fogni a világi, profán használatból, azaz élőlények esetében meg kell fosztani az életétől. A Biblia Istene soha nem kívánt emberáldozatot, hanem azt kérte, hogy azok, akik hajlandóak magukat Istennek szentelni, azok legyenek hűséges követői, harcolva a bűnök ellen. Ennek megfelelően a szent nemzet a valóságosan Istenhez tartozó, Isten szolgálatában álló népet jelenti, amelynek az a feladata; hogy bizonyságot tegyen Isten csodálatos tetteiről, amelyekkel tudatlan, pogány állapotukból világosságra, vagyis értelmes, hasznos, üdvösségre szolgáló életre hívta el őket.

Befejezés

Kedves Testvéreim! Krisztus a virágvasárnapi bevonulással kinyilvánította, hogy igényt tart a királyságra. Nem földi uralkodóként, hanem lelki értelemben. Nem szabad félreértenünk a szándékát, de hiszem, hogy akik olvassuk a Bibliát, nem is fogjuk.

Éljünk bölcsen a nekünk adatott lehetőségekkel, legyünk valóban választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet. Nemre, korra, nemzetiségre, nyelvre, sőt felekezetre való tekintet nélkül, akik Isten szolgái vagyunk Jézus Krisztusban.

Nincsenek megjegyzések:

Magamról

Ötven éve megalapított, bár közel nyolcvan éves múltra visszatekintő evangéliumi gyülekezet vagyunk Buenos Aires szívében. Magyarul hirdetjük azt a JÓ HÍRT, hogy JÉZUS KRISZTUS MEGHALT HELYETTÜNK ÉS ÉRTÜNK A KERESZTEN, A HARMADIK NAPON PEDIG FELTÁMADT.