Az Argentinai Magyar Evangéliumi Református Egyházban elhangzó igehirdetések szöveges és meghallgatható hangformátumban is!

2007. május 26., szombat

Ünnepi Igehirdetés, 2007. május 27, Pünkösd

Buenos Aires, 2007. május 27.

Írta: Tóth L. Kristóf lelkész

Lekció: ApCsel 2,1-13

Textus: Textus: Róma 8,3-7

3Amire ugyanis képtelen volt a törvény, mert erőtlen volt a test miatt, azt tette meg Isten, amikor a bűn miatt tulajdon Fiát küldte el a bűnös testhez hasonló formában, és kárhozatra ítélte a bűnt a testben, 4hogy a törvény követelése teljesüljön bennünk, akik nem test szerint járunk, hanem Lélek szerint. 5Mert akik test szerint élnek, a test dolgaival törődnek, akik pedig Lélek szerint, a Lélek dolgaival. 6A test törekvése halál, a Lélek törekvése pedig élet és békesség, 7minthogy a test törekvése ellenségeskedés Istennel, mert az Isten törvényének nem veti alá magát, és nem is tudja magát alávetni.

Cím: Az igazi pünkösd

Bevezetés

A húsvét utáni ötvenedik napon ünnepli a nyugati keresztyén egyház a pünkösd ünnepét. Maga a magyar pünkösd, vagy például az angol pentecost szó a görög πεντεκοστη-ből származik amely simán ötvenedik-et jelent. A zsidók által ünnepelt Sávuót, amely az idén kis híján egybeesett a mi pünkösdünkkel (szerdán volt), magyar neve is Hetek Ünnepe, többek között azért, mert hét hét telt el a zsidó húsvét, a Peszach óta.

Tehát ez az ünnep, amit most ülünk, már évezredek óta szorosan összefügg a húsvéttal!

  1. Az igazi pünkösd Jézus eljövetelével kezdődött

Sokaknak már a könyökén jön ki, hogy minden ünnepen elhangzik ugyanaz a pár mondat, kissé mindig másképp, de lényegében azonosan. Ez alkalommal két mondatban így: Soha nem éled át az igazi ünnepet addig, amíg meg nem érted, hogy egyik sem lóg a levegőben egyedül. Csak akkor lesz valódi a pünkösdöd, ha ráébredsz, hogy az szerves folytatása a karácsonynak és a húsvétnak. Éppen emiatt kell a kályhától elkezdeni. Karácsony azért jött létre, mert Isten megelégelte az emberek bűneit, mint Nóé idejében, de ígérete miatt, amit a bárkával megmenekülteknek tett, megkötötte a kezét: nem küldhetett újabb özönvizet. Bár az akkori emberiség bőven megérdemelte volna, ahogy a mai is. Isten tehát azt a megoldást választotta, hogy Jézusban egyetlen egy Fiát emberi testbe szorítva az emberek közé küldje azért, hogy megmutassa nekik kegyelmét, és hogy ráhelyezhessék bűneiket, mint egy áldozati bárányra. A kereszten a tökéletes áldozat bemutattatott, amikor Jézus ajkait elhagyta a nevezetes szó: elvégeztetett, ami az Úr Jézus szájából valahogy így hangozhatott héberül: nishlóm (םלשנ). Itt azonban nem ért véget semmi, csak a bűn korlátlan hatalma az ember fölött. Harmadnapra rá, vasárnap hajnalra kész volt az Úr Isten legcsodálatosabb meglepetése az emberiség számára: az üres sír. Jézus feltámadt, és ezt ünnepeljük meg húsvétkor. Bár e pontnál gyakran véget ér a figyelmünk, maga az evangélium egészen a mennybemenetelig követi az eseményeket, amelyre húsvét után negyven nappal került sor. Az Apcsel azonban tovább viszi az eseményeket, és elénk tárja a tíz nappal későbbi pünkösd csodáját, ahogy azt korábban a lekcióban hallhattuk. És még itt sem ér véget a Biblia, mert rengeteg további esemény van megírva benne. Sőt, aki olvasta a Szentírást, az tudja, hogy igazából nincs vége, mert az embernek a saját életével kell tovább írnia azt.

A pünkösd igazi lényege az ember felszabadulása. De az, aki nincsen tudatában annak, hogy rab, nem akar kiszabadulni. Egyszer felfedezők érkeztek egy távoli, Csendes-óceáni szigetre, amely olyan messze volt minden más szárazföldtől, hogy a szigetről, de még messze kievezett csónakról sem lehetett mást látni, csak a végtelen tengert. Miután sikerült a helyiek nyelvét megtanulni, a felfedezők megkérdezték a bennszülöttektől: Nem gondoltatok arra, hogy elmenjetek erről a szigetről egy másikra? A bennszülöttek így feleltek: Amíg ti nem jöttetek ide, nem is sejtettük, hogy van másik sziget! Jézus azért jött, hogy megmutassa, van másik sziget. Van más lehetőséged is, nem csak az, hogy leélj itt a földön pár évtizedet szenvedések és örömök között, aztán eltemessenek és a kárhozatra juss, hanem élhetsz áldott életet e földön, és örökéletet kaphatsz bűneidért cserébe.

Amikor Jézus eljött a földre, tanítással töltött egy-három esztendőt. Megtanította a tanítványait az alázatra, az imádkozásra és megmutatta csodatételeivel, hogy van hatalma az anyag fölött. Mindezen tudományát rábízta követőire, de nem maradhatott örökké velük. Saját lábukra kellett állniuk, és ennek az eseménynek jött el az ideje pünkösdkor. A Szent Lélek eljövetele azt jelentette a tanítványoknak, hogy nagykorúak lettek. Nem csupán testben voltak Jézussal, mint a megelőző hónapokban, hanem attól kezdve, hogy a Szent Lélek betöltötte őket, állandó, forró drót-kapcsolatban lehettek a mennyei trónteremmel. Márpedig ez Jézus nélkül elképzelhetetlen. Akik nem ismerték az Urat, azoknak csak egy már kora reggel berúgott társaság őrjöngése volt a nyelveken szólás.

  1. A test uralma alatt élők

Az Atya Isten, amikor sok ezer évvel ezelőtt megteremtette az embert, vajon nem testtel rendelkező lényt alkotott? De igen! Akkor miért tűnik Pál szavaiban a test negatívnak? Azért, mert Isten olyan formában alkotta meg az ember, amit így jellemezhetünk: az ember szellemi lény, akinek lelke van és testben él. Ebben a sorrendben. Olyan teremtmények vagyunk, akiket a szellemük, a pneumájuk kellene hogy vezessen, mert ez kapcsolódik Istenhez. Az ember azonban, amikor megszületik, halott szellemmel jön a világra, mert a bűn tönkretette. Ezért vagy az érzelmei, vagy a teste fogja irányítani. Ezzel mind így voltunk, vagy vagyunk. Az érzelmek és a test fontos, de irányítani a szellemnek kell. Ha teszem azt beülünk egy autóba, mondjuk hárman: Ágota, egy macska meg én. Ha a macska kormányoz, másképp teszi, mint ha Ágota, de mindenképpen az árokban kötünk ki. Egyedül nekem van módom és képességem, hogy az úton tartsam a kocsit, de ettől még egyiküket sem fogom kitenni!

De miért ellenségeskedik a test az Istennel? Azért, mert ő akarja a hatalmat, és tudja, hogyha az ember jó kapcsolatba kerül Istennel, akkor a szelleme életre kel, és átveszi az őt megillető vezető szerepet. Ezért a test különböző trükkökkel próbálja távol tartani az embert Istentől. Amíg nincs otthon a macska, addig cincognak az egerek.

De ne fessük le a testet ilyen csúnyának, hiszen Isten alkotása. Valójában nem a testtel van a bajunk, hanem azzal, hogy az ember a bűn miatt hajlamos arra hallgatni, akire nem kéne, és a test, mivel valóban vannak testi szükségleteink az étkezésre, a kényelemre, vagy akár a testi szerelemre, az Isten legnagyobb ellensége, Sátán eredményesen használja ki ezeket ellenünk. Úgy teszi ezt, hogy rávesz, ezeknek engedelmeskedjünk, ne Istennek.

  1. A Lélek által vezetettek

Az ember szelleme a megtéréskor kel életre. Amikor a bűnös megáll a z Úr előtt, és elmondja Neki, hogy belátja, bűnei terhétől önerejéből megszabadulni nem képes, ezért elfogadja az Úrnak a kereszten kiontott vérét áldozatul bűneiért és odaadja az életét Jézusnak, Ő életre kelti a bűn miatt addig halott szellemét. Ettől fogva az új ember él, akinek van lelke és teste, de akit a szelleme vezet. Ez a része ugyanis az, ami kapcsolatba kerül az Isten Szent Lelkével. Ő ugyanis nem egy megfoghatatlan erő, ahogy sokan hiszik, hanem egy létező személy, éppúgy, mint az Atya, vagy a Fiú, Jézus.

Akiket tehát az Isten Lelke vezet, azok már az Úrral való kapcsolatra vágynak. Olyan ez, mint amikor az ember végre rátalál egy olyan útvonalra, melyen gyorsan, kényelmesen és biztosan elér a céljához, és többé nem keres mást, mert meg van győződve arról, hogy nincs jobb. Ez a Lélek szerint járás azt is jelenti, hogy többé nem vagyunk a törvény uralma alá rekesztve. Aki nem kocsival megy, hanem felül a colectivora, annak nem kell foglalkoznia a közlekedési szabályokkal, mert arra ott van a vezető. Aki a Lélek szerint éli az életét, annak immár nem kell aggódnia a bűneiért járó büntetés miatt, mert azt Jézus már mind elhordozta a kereszten, neki csak meg kell vallania az Úr előtt azokat, és Jézus megbocsát. Nem kell félnie az ilyennek a haláltól sem, mert Jézus feltámadásával végső győzelmet aratott a nagy kaszás felett is.

  1. Mi, akik…

Végül eljutunk oda, hogy választ kell adnunk a kérdésre: pünkösdkor melyik oldalra állunk. Arra, amelyik zavaros, soha nem hallott dolgokat beszél, és botrányt okoz a lakóközösségben, vagy arra, amelyik helyesnek látszó módon az előbbieket elítéli, és legszívesebben kizavarná őket a városból. Nos, az előbbi oldalon van Péter, Jakab, János és a többi tanítvány, később csatlakozik hozzájuk Pál is, és még nagyon sokan mások, míg a másikon levők – ha meg nem tértek közben – már rég a kárhozatra hullottak.

Befejezés

Vajon elmegy-e a vőlegény a saját esküvőjére, ha nem szándékozik az anyakönyvvezető megfelelő kérdésére igennel válaszolni? Nehezen hihető, hogy igen. Ma Szent Lélek kitöltetésének ünnepe van. Vajon meg lehet-e tartani ezt a napot anélkül is, hogy betöltene a Szent Lélek? Igen. De érdemes?

Nincsenek megjegyzések:

Magamról

Ötven éve megalapított, bár közel nyolcvan éves múltra visszatekintő evangéliumi gyülekezet vagyunk Buenos Aires szívében. Magyarul hirdetjük azt a JÓ HÍRT, hogy JÉZUS KRISZTUS MEGHALT HELYETTÜNK ÉS ÉRTÜNK A KERESZTEN, A HARMADIK NAPON PEDIG FELTÁMADT.